Rytm, röst och rörelse är tätt sammanflätade i Alma Söderbergs verk, ett konstnärligt utforskande av uttrycken och relationen mellan dem är fundamental i hennes konstnärskap. Dansen är ett verktyg för att beskriva ljudet och ljudet ett verktyg för att beskriva dansen. Samarbetet med Cullberg innebär ett kliv in i ett större sammanhang för Alma Söderberg. The Listeners blir hennes första verk för stora scener och flera dansare.

– Fjortonåringen i mig kan inte tro att det är sant. Jag har inte haft som ambition att koreografera för ett världsberömt kompani, men när jag fick inbjudan kände jag att det var dags för mig att öppna upp och dela med mig av det som jag utvecklat de senaste tio åren. Tillsammans med dansarna kommer jag att jobba med kroppen som ett instrument i rummet. Mina verk är sällan representativa eller narrativa, det som sker på scenen är mer som en konsert, ett musikaliskt utforskande. Lyssnandet är centralt, både till den tysta rörelsen och till den ljudande, säger Alma Söderberg.

Alma Söderberg är född och uppvuxen i Malmö. Hon studerade på Kungliga Svenska Balettskolan innan hon lämnade Sverige för Sevilla och Escuela de Danza de Matilde Coral för att studera flamenco. Alma Söderberg har sedan dess studerat i Stockholm, Paris, Madrid, Amsterdam och Bryssel och tog examen i koreografi vid SNDO i Amsterdam 2011. De senaste åren har hon varit baserad i Bryssel och turnerat sina verk på de främsta scenerna och de viktigaste festivalerna över hela Europa. Hennes arbete kännetecknas av en stark och tydlig koppling mellan dans, musik och röst. Ljud och rörelse är alltid tätt sammanflätade och en undersökning av dessa uttryck är en kontinuerlig del av Alma Söderbergs konstnärskap.

År 2016 tilldelades Alma Söderberg Thalia-priset med motiveringen:

”Hon presenterar en helt unik typ av scenkonst som förenar dans, musik och röstprestanda på ett oupphörligt fascinerande och rytmiskt språk.”

2016 tilldelades Alma Söderberg även Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium med följande motivering:

”Alma Söderberg sticker ut bland svenska koreografer. Hon går helt sin egen väg – genrebestämmer inte sin scenkonst. Det är konsert, performance och dans. Alma har kallats den mänskliga ljud och dansmaskinen och hennes solon har beskrivits som ”ljud och rörelse i en rytmisk symbios med rötter i flamenco och tentakler mot svensk folkvisa”. Alma Söderberg följer inte strömmen, hon arbetar bortom ideologiska och estetiska förtecken. Kommunikationen mellan publiken och den egna kroppen är fundamentet. Med rörelse, rytm, musik, ljud och språk bryter hon ny mark och öppnar gränserna för vad en dansföreställning kan och får vara, ställer sig mitt i tiden och bortom konventionerna. Med ett flertal solon bakom sig samt en internationell karriär vill vi med Birgit Cullberg-stipendiet uppmärksamma en egensinnig rörelse- och ljudkonstnär.”

Koreografi Alma Söderberg
Musik Dehendrik Lechat Willekens
Kostym Behnaz Aram
Ljus Pol Matthé
Dramaturg Igor Dobricic
Konstnärlig rådgivning Anja Röttgerkamp
Repetitionsledare Thomas Zamolo
Längd: cirka 60 minuter
Med åtta dansare i Cullberg
Världspremiär 24 januari 2020 på Norrlandsoperan, Umeå.

The Listeners är en samproduktion med Norrlandsoperan, Umeå, PACT Zollverein, Essen och Hellerau, Dresden.

 

 

FacebookTwitter

:

Tidigare föreställningar

image

Bildgalleri

thumbnail