Ian Kaler och Jam Rostron/Planningtorock skapar nytt för Cullbergbaletten
Dansarna i Cullbergbaletten har sin egen historia och kompaniet håller ihop dem. Vilka är människorna i gruppen och hur bygger de upp den? Vilka är de privat och hur formar det scenkaraktärerna?
– Jag är mycket intresserad av berättandet, hur riktiga och personliga berättelser finns i våra kroppar och kan komma till liv genom rörelse, förstärkas genom musik och frammana minnen och associationer i den miljö man befinner sig i. ON THE CUSP är en del i en koreografisk serie där jag utforskar porträtt. Titeln syftar på en situation på gränsen, stunden innan något annat händer. Jag vill skapa porträtt av varje dansare som överlappar det biografiska med det fantastiska, det föreställda eller det önskade. Jag vill bygga karaktärer som är specifika för dem och på samma gång skapade, säger koreografen Ian Kaler om det nya verket för Cullbergbaletten.
Ian Kaler (AT/DE)
Ian Kaler har studerat Transmedial Art vid University of Applied Arts i Wien. Han har en examen från pilotprogrammet inom samtida dans, kontext och koreografi vid Center for Dance vid Konsthögskolan i Berlin. Sedan 2010 har han utvecklat sin fysiska och kreativa praktik i en rad koreografiska verk och serier tillsammans med olika konstnärer och genom olika visuella media. 2015-2018 utvecklade Ian Kaler den koreografiska serien o.T i nära samarbete med Planningtorock och andra inbjudna gäster. o.T. RAW PRACTICE presenterades på LABO-festivalen i Stockholm i april 2018, arrangerad och producerad av Cullbergbaletten. I augusti 2017 hade Kalers verk LIVFE premiär på ImPulsTanz Wien International Dance Festival. Verket var det första i en ny serie verk av Kaler som kombinerar rörelse med (talat) språk, livemusik och livevideo. Just nu arbetar Ian Kaler också tillsammans med Planningtorock i konsertföreställningen Power House som har premiär i januari 2019 på Berghain i Berlin. Ian Kaler arbetar även med workshops som forskningsformat bland annat för DOCH, Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm, ImPulsTanz Wien International Dance Festival, Tanzquartier Wien och för Escuela Profesional de Danza i Mazatlán och University of Sonora i Mexiko.
– Ian Kaler tillhör de ledande konstnärerna i sin generation i Europa idag. Hans arbete har fascinerat mig sedan jag såg queersolot Save a horse, ride a cowboy som han gjorde när han var student i Berlin 2010. Hans konstnärliga verk är originella, tar risker och har en unik, specifik stil. Ian Kaler är rotad i 2000-talet och arbetar i en socio-politisk kontext, definierar och omdefinierar sin stil, estetik och arbetsmetoder i direkt relation till vad som är på gång här och nu. Hans verk är uppslukande, tillgängliga och tankeväckande, säger Cullbergbalettens konstnärlige ledare Gabriel Smeets.
Med ON THE CUSP följer Cullbergbaletten upp de senaste årens nära samarbeten mellan koreografer och musiker. Till föreställningen skapar Jam Rostron/Planningtorock musiken, något som också breddar kompaniets plattform och publik.
– För ON THE CUSP har jag arbetat uteslutande med bleckblåsinstrument som har den unika egenskapen att vara både humoristiska och dramatiska på samma gång. Det ”filmlika” soundtracket som jag skriver förändras från bombastiska danslåtar med attityd och en känsla av iver, till symfoniska berättelser som översvämmas av känslor och historier, säger Jam Rostron/Planningtorock.
Jam Rostron/Planningtorock
Jam Rostron/Planningtorock är född i Bolton, England men bor och arbetar idag i Berlin. Planningtorock är låtskrivare, kompositör, producent och regissör med tre kritikerrosade studioalbum och samarbeten som operor, filmmusik och remixer bakom sig. Hen är en självlärd, icke-binär arbetarklassmusiker som har varit verksam i över tio år. Planningtorock debuterade i Noughties med 2006 års Have it all [Chicks On Speed] och hittade tidigt en konstnärlig samhörighet med andra likasinnade och självlärda som Peaches och The Knife. Soundet – trollbindande dansmusik, oväntat bleckblås och dova röster som har blivit Planningotorocks signatur har gett hen en trogen publik. W, Planningtorocks kritikerrosade debut från 2011 på DFA, avslöjade en visionär och politiserad producent med en djup queer art-pop. 2014 kom All Love’s Legal (”en mästarklass i vänsterorienterad dansmusik” enligt Mixmag) på Rostrons eget bolag Human Level med färdiga slogans som Patriarchy Over And Out och Let’s Talk About Gender, Baby gav prov på hens förmåga att kombinera popmusik med ett politiskt budskap.
ON THE CUSP
Koreografisk inramning och regi: Ian Kaler
Musik: Jam Rostron/Planningtorock
Scenografi: Stephanie Rauch
Ljusdesign och video: Imogen Heath
Kostymdesign och koreografisk input/koreografassistent: Stéphane Peeps/FAAM Studio
Skapad tillsammans med Cullbergbaletten
Världspremiär 10 januari 2019 Tanzquartier, Wien
Sverigepremiär 30 januari på NorrlandsOperan, Umeå
En samproduktion mellan Cullbergbaletten, Tanzquartier, Wien, NorrlandsOperan, Umeå och PACT Zollverein, Essen.
Ian Kaler arbetar med stöd av Wien Kultur.
Turné 2019
Wien, Tanzquartier 10-12 januari
Umeå, NorrlandsOperan 30 januari
Essen, PACT Zollverein 8-9 februari
Stockholm, Dansens Hus 21-22 februari
Fler speldatum tillkommer löpande.
Pressbilder: www.cullbergbaletten.se
Föreställningsbilder finns tillgängliga från början av januari.
Cullbergbaletten är Sveriges ledande repertoarkompani inom samtida dans. Genom sina turnéer över hela världen bidrar kompaniet till den internationella presentationen av samtida dans och koreografi. Cullbergbaletten arbetar med en rad internationella koreografer och konstnärer. För närvarande har kompaniet 16 dansare från nästan lika många länder och flera gästdansare engageras regelbundet i olika projekt. Sedan starten har de unika kvaliteterna hos varje enskild dansare varit Cullbergbalettens kännetecken. Genom att bjuda in koreografer och regissörer som tydligt är rotade i samtiden bidrar Cullbergbaletten till utvecklingen av scenkonst och dans som konstform. Cullbergbalettens verksamhet omfattar olika projekt och produktioner, inklusive workshops, konferenser, seminarier och föreläsningar. Gabriel Smeets är konstnärlig ledare och Stina Dahlström är verksamhetsledare för kompaniet. Cullbergbaletten grundades 1967 av Birgit Cullberg under Riksteaterns huvudmannaskap.