Mattias Andersson skapar dans med Cullbergbaletten
Liksom i de tidigare uppsättningarna är ett omfattande dokumentärt intervjuprojekt tillsammans med sociologer och researchers utgångspunkten. Människor från skiftande sociala bakgrunder, från norr till söder i Sverige, får frågan: ”Finns det någon särskild händelse i ditt liv som du skulle vilja se dansad av Sveriges främsta danskompani?”. Föreställningen arbetas fram utifrån svaren. The Mental States of Sweden in Dance ska på dansens villkor försöka fånga ett slags mentalt tillstånd av Sverige idag. Ett 50-tal personer kommer att intervjuas och de autentiska rösterna ska finnas med i föreställningen som en ljudinstallation.
– Det är oerhört inspirerande att arbeta med dansare för en danskontext. Många av mina största scenkonstupplevelser har varit just dansföreställningar. Jag hoppas också att med detta samarbete kunna vidareutveckla mina tankar om kroppen, rummet, verklighet, fiktion och hur en människas livsberättelse kan transformeras till scenisk gestaltning, säger Mattias Andersson.
Mattias Andersson påbörjade sina dokumentära sceniska undersökningsprojekt med föreställningen The Mental States of Gothenburg på Angereds Teater, 2006. Projektet fick en fortsättning på Dramaten 2013 med The Mental States of Sweden.
Mattias Andersson är verksam som dramatiker och regissör och sedan 2006 konstnärlig ledare för Backa Teater som tillhör Göteborgs Stadsteater. Mattias Anderssons pjäser har spelats på bland annat Dramaten, Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Malmö Stadsteater och internationellt i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Ryssland, Rumänien och Serbien. 2006 nominerades Mattias Andersson till Nordiska Dramatikerpriset. Han tilldelades Svenska Ibsenpriset 2007 och för sin uppsättning av Brott och straff på Backa Teater fick han Expressens teaterpris 2007, Svenska Teaterkritikers pris 2007 och nominerades till Dagens Nyheters Kulturpris. Uppsättningen Lille Kung Mattias på Backa Teater tilldelades Svenska Teaterkritikers pris 2009. Radioteaterversionen av Brott och straff vann dramaklassen i internationella Prix Marulic 2010. Andersson tilldelades Svenska Dagbladets Thalia-pris 2013. Flera av Mattias Anderssons regiuppsättningar har också blivit inbjudna till internationella festivaler i. Belgrad, Washington, Köln, Helsingfors. 2015/2016 var han aktuell med en uppsättning av Dostojevskijs Idioten på Dramaten och våren 2016 med en internationell samproduktion, The Misfits, för det europeiska teaternätverket Prospero. Hösten 2016 spelas Anderssons Deformerad Persona på Dramaten.
För mer information, kontakta:
Erica Espling, Marknads- och PR-ansvarig Cullbergbaletten
+ 46-70-602 27 01
erica.espling@cullbergbaletten.se
Mimmi Fristorp, Pressansvarig, Dramaten
08-6656175, 0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Cullbergbaletten har dansat över hela världen och är ett viktigt inslag i den internationella presentationen av samtida dans. Genom sina turnéer inom landet når Cullbergbaletten också ut nationellt. Kompaniet samarbetar med en mängd nationella och internationella koreografer och scenkonstnärer som skapar föreställningar för stora scener såväl som för de mindre. Cullbergbalettens verksamhet omfattar idag också andra projekt och produktioner och samverkan med dansutbildningar. Birgit Cullberg grundade Cullbergbaletten 1967 under Riksteaterns huvudmannaskap. Kompaniet har idag 16 dansare från nästan lika många länder. Sedan starten har dansarnas scenpersonligheter, kreativitet och tekniska styrka varit Cullbergbalettens kännetecken. Gabriel Smeets är konstnärlig ledare sedan maj 2014. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern.
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Teaterchef är Eirik Stubø. Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.