The Match

av Deborah Hay

Deborah Hay sätter i år upp sitt ikoniska mästerverk The Match med Cullberg. Verket är en kvartett med många lager, fyra olika solon som presenteras i en ny ordning varje gång, i varje föreställning står ett solo i fokus. The Match har beskrivits som ett roligt och udda verk, som ”en fascinerande och vibrerande kamp om kvickhet”. Cullbergs uppsättning av The Match har premiär på Tanz Im August i Berlin i augusti 2019, som en del av festivalens retrospective över Deborah Hays livsverk.

”Det är både intressant och spännande för mig att arbeta med Cullbergs dansare, inte minst på grund av deras kollektiva energi och öppenhet för att dansa tillsammans. I kompaniet finns ett anmärkningsvärt stort antal dansare som är på en mycket hög nivå när det kommer till fysisk intelligens och rörelsekapacitet.”,  säger Deborah Hay om sitt fortsatta arbete med kompaniet. ”Dans är min form av politisk aktivism”, fortsätter hon.

The Match hade premiär i februari 2004 på Danspace 51. Marks Church i New York. Verket skapades för en utvald grupp av erfarna dansare och artister: Ros Warby från Melbourne, Australien, Chrysa Parkinson och Watly Cardona, New York City och Mark Lorimer, London.

The Match innehåller meditation som i övningar osynligt binder dansarna till materialet genom att skapa en mental, känslomässig och kroppslig stränghet, synlig i verket. Arbetet bygger på erfarenhet, uppmärksamhet och uppfattning.

Jennifer Dunning skrev i The New Yorks Times:
”Det finns inget musikaliskt ackompanjemang, så fokus ligger på dansarna: deras mystifierande resor och relationer, både rumsliga och personliga och det tillfredsställande sättet som Hay fördelar dansarna i rummet … i The Matchs underliga och överraskande stiliga värld. ”

Deborah Hay själv sammanfattade verket i en fråga:
”Vad händer om möjligheten att uppfatta tid och rymd som unik och originell inte är ett tema eller en rörelsestil eller ett mål, utan en ram för dansarna att engagera sin kroppsliga intelligens genom en koreografi av material som utmanar den här definitionen?”

Deborah Hay belönades med BESSIE award/New York Dance and Performance Award 2004 för The Match, ur motiveringen: ”en underligt, märklig och obeständig meditation över upplösning som utforskar världar från det vanliga till det förvirrande med en alternerande cast av fyra karaktärer. ”

Deborah Hay
Deborah Hay, född 1941 i Brooklyn, har uppnått ikonstatus bland koreografer. Hennes arbete grundades i 1960-talets experimentella Judson Dance Theatre i New York, en av de mest radikala och inflytelserika postmoderna konströrelserna. Hon tillbringade många år med att koreografera soloverk för konstnärer som bland andra Mikhail Baryshnikov. Koreografen William Forsythe gav en skjuts till hennes internationella karriär efter att ha sett The Match 2005 på Montpellier Danse. Hay har tilldelats många priser och utmärkelser inklusive det första och banbrytande Doris Duke Artist Award 2012. Den 5 maj 2015 tilldelades Hay titeln Chevallier de L’Ordre des Arts et Des Lettres av Frankrikes kultur- och kommunikationsminister. 2015 skapade Deborah Hay Figure a Sea direkt för Cullberg med musik av Laurie Anderson. Verket är ett av kompaniets mest hyllade, det har turnerat i USA och över hela Europa och presenterats på prestigefyllda festivaler som Montpellier Danse och Internationella Festival of Contemporary Dance of the Biennale of Venezia.

The Match
Koreografi: Deborah Hay
Ursprunglig ljusdesign: Jennifer Tipton
Uppdaterad ljusdesign: Ivan Wahren
Kostym: Marita Tjärnström
Med Adam Schütt, Anand Bolder, Agnieszka Sjökvist Dlugoszewsk, Eleanor Campbell, Suelem de Oliveira da Silva och Unn Faleide (fyra dansare, roterande casting).
Längd: ca. 55 minuter
Världspremiär i februari 2004, Danspace, New York
Nypremiär med Cullberg: Tanz im August, Berlin, 23 augusti 2019

 

FacebookTwitter

Koreograf: Deborah Hay

Tidigare föreställningar